زان یار دلنوازم (پیش به سوی بهار)

در این وبلاگ دلنوشته ، سخنرانی و صوت مرتبط با دکتر احمدی نژاد گذاشته می شود

جوابیه دکتر جوانفکر به تهدید اژه ای


بسمه تعالی

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژه ای

سخنگو و معاون محترم قوه قضاییه


سلام علیکم

ضمن آرزوی سلامتی و توفیق جناب عالی در انجام وظایف قانونی، در ارتباط با مباحثی که در آخرین کنفرانس مطبوعاتی مورخ 25 تیرماه در موضوع مربوط به آقای حمید بقایی معاون رئیس جمهور محترم سابق ابراز فرمودید، از موضع خیرخواهی ، دلسوزی و البته روشنگری موارد زیر را به استحضار جناب عالی و ملت عزیز می رسانم:  


1- درپی بازداشت بلاوجه آقای حمید بقایی و وثیقه سنگین مرتبط با آن، دکتر احمدی نژاد نامه ای را خطاب به ملت ایران منتشر کردند و در آن به بیان جزئیاتی از ظلم بزرگی که در حق آقای بقایی روا داشته شده است، پرداختند اما جناب عالی در سخنان خود ، با صدور یک حکم کلی، ادعا کردید که بخش عمده این نامه خلاف واقع بوده است ، در حالی که انتظار می رفت مشخص می فرمودید کدام بخش از این مطالب ، به نظر جناب عالی خلاف واقع بوده است تا امکان ارزیابی و اقناع فکری برای دیگران نیز فراهم می آمد.

2- نکته دیگر این است که جناب عالی مگر از آقای احمدی نژاد پرسیده اید که منبع مطالب ایشان چه کسی بوده است که قضاوت فرموده اید "مثل همیشه از یک فرد چیزی را شنیده" ! ، به راستی آیا دیگران هم می توانند در مورد مقامات قضایی چنین قضاوتی را داشته باشند؟! آیا اینگونه سخن گفتن در باره رئیس جمهور سابق که طی 12 سال گذشته در برابر همه اتهامات ، توهین ها و افتراها و هجویات سیاسی و رسانه ای سکوت اختیار کرده است، مصداق توهین و افترا محسوب نمی شود؟ آیا استفاده از این ادبیات سخیف نسبت به یک شخصیت بارز ملی و سیاسی که مورد احترام و تکریم ملت ایران است ، به اعتبار و منزلت دستگاه قضایی آسیب وارد نمی سازد؟

3- حضرت عالی نیک می دانید که دستگاه قضایی به لحاظ ذاتی مسئول اجرای حق و عدالت است اما شرایط به نحوی پیش رفته است که خودش تهمت می زند، احضار یا دستور بازداشت و تفتیش صادر می کند، خودش بازجویی و محاکمه و محکوم می کند و خودش هم محکوم را زندانی می کند و در نهایت هم می گوید هر کس از ما شکایتی دارد باید به خود ما شکایت کند و وقتی هم شکایت می شود، در موارد عدیده ، مورد رسیدگی قرار نمی گیرد. سئوال این است که این روش، با کدام منطق حقوقی و اصول قانون اساسی سازگاری دارد؟! من و شما میراث خوار نظامی هستیم که یک ملت نستوه بهترین فرزندان خود را برای ایجاد و تداوم آن اهداء کرده است، آیا ما حق داریم با رفتار، گفتار ، تصمیمات و اقدامات خود این سرمایه بی بدیل را تباه کنیم یا به آن آسیب وارد آوریم؟  

4- از نکات قابل تامل آن است که در کمتر نقطه ای از جهان به روش ایران عمل می شود زیرا اینگونه نیست که سخنگوی دستگاه قضایی هر هفته در جمع خبرنگاران حاضر شده و از بازداشت این و آن خبر بدهد. آبروی انسانها از چنان اهمیتی برخوردار است که دستگاه قضایی در بسیاری از نقاط دنیا خود را ضامن حفظ و حراست از آبروی شهروندانش می داند اما در ایران و در جلسات سخنگوی محترم قوه قضاییه ، اتهامات فرد یا افراد بازداشت شده، پیش از رسیدگی قضایی، در سطح جامعه منتشر می شود و از این طریق آبروی افراد و خانواده های آنها خدشه دار می شود و قبل از آنکه به صورت عادلانه اتهامات وارده مورد رسیدگی قرار گیرد، حیثیت متهمین مخدوش و خانواده ها و بستگان آنها دچار آسیب های شدید و بعضا جبران ناپذیر مادی ، روحی و روانی می شوند. مسئولیت تداوم این روند ناهنجار با چه کسی است؟! از جمله این ناهنجاری ها، نسبت دادن برخی اتهامات تفهیم نشده و خلاف واقع به آقای بقایی در آخرین نشست مطبوعاتی جناب عالی و انتشار گسترده آن در رسانه ملی و سایر رسانه های ارتباط جمعی است. چگونه است که اطلاعات پرونده را سخنگوی محترم می توانند منتشر کنند و هیچ اشکالی ندارد اما اگر وکیل آقای بقایی اعلام کند که مثلا به مدت 56 روز امکان ملاقات با موکل خود را نداشته است، به جرم افشای پرونده به 9 ماه زندان محکوم می شود!؟   

5- دستگاه قضایی مدعی است برای آقای بقایی احضاریه کتبی فرستاده اما آدرس او شناسایی نشده است . ارسال احضاریه کتبی برای متهم ، یک امر قانونی است و آقای بقایی نیز فردی گمنام و مجهول المکان نبوده است و ادعای شناسایی نکردن آدرس ایشان مسموع نیست. ایشان در همان محلی زندگی می کند که ماموران دادستانی با اطلاع از آدرس دقیق ، برای بازداشت مجدد به آنجا مراجعه کردند. این مساله برای مردم قابل درک نیست که چرا احضاریه کتبی به بهانه شناسایی نشدن آدرس منزل وی ، به دست آقای بقایی نرسیده است؟! گذشته از آن ، احضاریه کتبی را می توانستند به وکلای ایشان که از قضا کفیل وی نیز هستند، ابلاغ کنند که معلوم نیست چرا چنین اتفاقی صورت نگرفته است؟ضمن آنکه اگر به صورت کتبی هم به کفیل ایشان اعلام شده بود او طبق قانون یک ماه برای معرفی آقای بقایی به بازپرس پرونده فرصت داشت.  

6- این حق را چه کسی برای دستگاه


قضایی درنظر گرفته است که بتواند یک فرد را بدون اطلاع قبلی ، از مقابل منزلش بازداشت کند و بدون تفهیم یک اتهام جدید ، کفالت (اقل قرار) را به وثیقه ای بسیار سنگین (اشد قرار) تبدیل و به بهانه عدم تامین وثیقه ، متهم را به بازداشتگاه بفرستند؟! دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی باید مرکز تظلم خواهی و اجرای عدالت و اعاده حق باشد و در اذهان عمومی حافظ حقوق فردی و اجتماعی آحاد جامعه شناخته شود، اما به راستی چرا باید به گونه ای رفتار شود که ناقض این حقوق جلوه نماید؟! نوع رفتار دستگاه قضایی با آقای بقایی این فرضیه را تقویت کرده است که هرگاه جناح های سیاسی می خواهند با یکدیگر درگیر شوند ابتدا با دولت قبل و یاران دکتر احمدی نژاد برخورد می کنند و اگر بخواهند با هم سازش کنند یا آنکه زورشان به دیگری نرسد ، باز هم به سراغ دولت قبل و همکاران رئیس جمهور سابق می روند!

7- آقای بقایی در 28 دی ماه 1394 بعد از تحمل 225 روز زندان انفرادی آزاد شد که 5 ماه از این دوران ، از دیدن نور آفتاب محروم بوده است. پس از سپری شدن این مدت ، ایشان را به اتاقی با حضور چند زندانی دیگر که بعضا متهم به جنایت و جرایم مشابه بودند، منتقل می کنند. آقای بقایی در این محل احساس امنیت نمی کند و درخواست می نماید که او را به همان محل قبلی بازگردانند. جناب عالی در کنفرانس مطبوعاتی صرفا به درخواست آقای بقایی برای ماندن در زندان انفرادی(همان سوئیت مورد نظر جناب عالی) اشاره کردید در حالی که از بیان دلیل این درخواست خودداری ورزیدید. البته بنده بر این باورم که طرح اینگونه مسائل از طرف جناب عالی و از جمله تهیه غذا برای آقای بقایی دون شان و منزلت جایگاه سخنگو و معاون محترم قوه قضاییه و انعکاس آن از تریبونهای مختلف است. حتما قبول دارید که سخنان و مواضع جناب عالی باید کاملا جنبه حقوقی داشته باشد تا در محافل گوناگون به عنوان دستاویزی برای تمسخر مورد سوء استفاده قرار نگیرد. 

8- طبق اظهارات آقای بقایی ، در جریان بازجویی های صورت گرفته، از ایشان خواسته شده بود تا علیه برخی از همکاران خودش اتهاماتی را وارد نماید و آزادی او نیز منوط به پذیرش این امر خلاف قانون و خلاف اخلاق شده بود. آقای بقایی پس از آزادی بارها خواسته بود تا فیلم مشروح بازجویی های انجام شده جهت اطلاع مردم منتشر شود. از حضرت عالی که امروز قاطعانه از اتهامات ناروای آقای بقایی سخن می گویید، درخواست می کنم تا در این زمینه ، دستور مقتضی را صادر فرمایید زیرا تنویر افکار عمومی در این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و تکلیف را بر همگان روشن خواهد ساخت. 

9- در حالی که آقای بقایی در زندان به سر می برد و قادر به دفاع از خود در برابر اتهامات نیست، جناب عالی در کنفرانس مطبوعاتی اتهاماتی را متوجه ایشان کردید! بنده از شما راهنمایی می خواهم که بفرمایید برای شکایت از حضرت عالی یا هرمقام ارشد قضایی دیگر، به کجا باید مراجعه شود و چه مرجع و ملجائی برای این منظور وجود دارد؟ 

امیدوارم هر چه زودتر شاهد آزادی آقای بقایی از زندان باشیم و بازپرس پرونده نیز با صدور قرار منع پیگرد، بر بیگناهی ایشان مهر تایید بزند و استقلال و شجاعت خود را در تصمیم گیری که باعث تقویت دستگاه قضایی خواهد بود، نمایان سازد.

علی اکبر جوانفکر

 https://t.me/a_javanfekr

۰ نظر ۰ موافق ۰ مخالف
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره من
طراحی شده توسط رضا