زان یار دلنوازم (پیش به سوی بهار)

در این وبلاگ دلنوشته ، سخنرانی و صوت مرتبط با دکتر احمدی نژاد گذاشته می شود

مصاحبه دکتر احمدی نژاد با روزنامه ایتالیایی لااستمپا


متن کامل این گفتگو در ادامه مطلب 

خبرنگار: به نظر جناب عالی ، رابطه بین ایران و آمریکا در دوره زمامداری آقای ترامپ ، رئیس جمهور جدید آمریکا در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟


دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم


اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه .


رفتار آقای ترامپ را باید در چارچوب رفتار حاکمان آمریکا تجزیه و تحلیل کنیم، حاکمان اصلی آمریکا به دنبال سلطه بر جهان هستند و یکی از مناطق مورد نظر آن ها خاورمیانه است که ایران مهمترین کشور این منطقه محسوب می شود، بنابراین پیش بینی اینکه یک رابطه قوی دوستانه و برپایه اعتماد سرشار برپا شود، به نظر من خیلی سخت است. اصلا آقای ترامپ را آورده اند برای اینکه در دنیا نابسامانی و تشنج ایجاد کند. آقای ترامپ شخصیتی است که با ایجاد جنگ و درگیری ، قصد دارد نظام سرمایه داری را نجات بدهد! اما حتما موفق نخواهد شد زیرا هم نظام سرمایه داری و هم دموکراسی کنترل شده آمریکایی به پایان راه رسیده اند و ظرفیتی برای نوآوری و زایش وجود ندارد و نمی تواند به نیازهای امروز بشر پاسخ دهد. ملاحظه می کنید که آنها در ایجاد برابری و فرصت های اقتصادی شکست خورده اند، اقتصاد آمریکا شکست خورده و اقتصادهای اروپایی نیز ورشکسته اند. دولت های بلوک سرمایه داری بدهکارترین دولت های دنیا هستند. آنها در برپایی امنیت بین الملل هم همیشه شکست خورده اند و امروز تنش ها رو به افزایش است و تحت حاکمیت سرمایه داری جهانی، هیچ چشم انداز روشنی دیده نمی شود. هیچ نقطه ای از جهان را نمی توان یافت که زیر سایه نظام سرمایه داری و دموکراسی کنترل شده به سعادت پایدار رسیده باشند.


خبرنگار: چرا روسای جمهور آمریکا ، در داخل این کشور نیز با دشمنان زیادی مواجه بوده اند؟


دکتر احمدی نژاد: نظام آمریکا به پایان راه خود رسیده است. معنایش این نیست که امروز سقوط می کند، ولی ضعف ها و مشکلات اساسی آن ها نمایان شده است. فکر می کنم یک دستی در کار است تا آقای ترامپ را یک شخصیت غیرقابل پیش بینی معرفی می کند. او برای نقشه های امروز آمریکا یک شخصیت مناسب بوده است. یادمان نرود روسای جمهور آمریکا بازیگر جلوی صحنه هستند و تصمیم گیر اصلی کسان دیگری هستند. آقای ترامپ ، اکنون کاملا برخلاف شعارهای زمان انتخابات عمل می کند، البته من نمی خواهم رقابت قدرت های داخل سیستم آمریکا را نادیده بگیرم اما من با یک نگرش کلان ، کل موجودیت آمریکا را مورد توجه قرار می دهم.


خبرنگار: از نظر شما چه تفاوتی میان کاپیتالیسم و دموکراسی آمریکا از یک سو با دموکراسی موجود در جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر وجود دارد؟


دکتر احمدی نژاد: در کل دنیا دموکراسی به صورت کنترل شده وجود دارد اما نسبت کنترل در کشورهای مختلف ، متفاوت است. هیچ کدام از دموکراسی های دنیا قادر نیستند اراده آزاد مردم را بطور کامل تجمیع کنند و این مشکل امروز دنیاست و دموکراسی ها نتوانسته اند همبستگی و همگرایی ایجاد کنند.


خبرنگار: آیا دموکراسی اسلامی هم مشمول همین نظر شماست؟


دکتر احمدی نژاد: این یک مشکل جهانی است.


خبرنگار: یک مشکل تاریخی بین ایران و عربستان وجود دارد. الان به نظر می رسد که این مشکل مقداری بیرون زده و بیشتر از گذشته می توان آن را نظاره کرد. به نظر شما این مساله، منجر به جنگ خواهد شد یا آنکه با گفت و گو قابل حل خواهد بود؟


دکتر احمدی نژاد: من مسایل منطقه را در چارچوب سیاست های کلان نظام سرمایه داری برای خاورمیانه تحلیل می کنم. در واقع نظام سرمایه داری جهانی که در آن سرمایه داران حاکم هستند، می خواهند منطقه ما را تجزیه کنند و دولت های کوچک و ضعیف را بوجود آورند تا بتوانند مسلط باشند. آن ها می خواهند عربستان ، ایران ، ترکیه ، عراق و سوریه به کشورهای کوچک تجزیه بشوند یا دچار درگیری داخلی بین خودشان باشند و ضعیف بشوند تا آن ها بتوانند مسلط باشند. رقابت های سنگین بین عربستان و ایران هیچ برنده ای نخواهد داشت و به نفع دشمنان دو ملت است.


خبرنگار: پس باید امیدوار باشیم که این مساله در سوریه اتفاق نیفتد و روسیه و آمریکا سوریه را تکه تکه نکنند.


دکتر احمدی نژاد: مردم منطقه ده ها سال با هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده اند. هر جا درگیری و جنگی هست ردپای نظام سلطه دیده می شود. برای مثال در عراق مردم سال هاست که با هم زندگی کرده اند و مشکلی نداشته اند. ما هیچ وقت در عراق شاهد جنگ مذهبی نبوده ایم اما از موقعی که آمریکایی ها و انگلیسی ها به عراق آمدند، در این کشور ، اختلاف طایفه ای و مذهبی درست شد! واقعا هیچ حساسیت قومی و مذهبی وجود نداشت. در عراق مسیحی عاشوری و انواع مذاهب اسلامی داریم. کرد ، ترک ، عرب و غیر عرب همواره در کنار هم زندگی کرده اند و هیچ وقت با هم درگیر نبودند. اختلافات سیاسی وجود داشته ولی درگیری نبوده است. وضعیت امروز در عراق ، محصول حضور آمریکایی ها و انگلیسی هاست. همه جای دنیا همین گونه است. شما مطمئن باشید روزی که آمریکا نیاز داشته باشد در اروپا نیز همین کار را خواهد کرد. حوادث بالکان را به یاد بیاورید که چگونه با به راه انداختن جنگ داخلی و جنایت های بی شمار ، یوگسلاوی را به چند کشور کوچک تجزیه کردند. مطمئن باشید وقتی آنها نیاز داشته باشند تمام گسلهای فرهنگی و تاریخی را فعال خواهند کرد. برای آنها اصالت در سود و پول است. انسانها ارزشی برای آنها ندارند. کسی که هر روز پیشرفته ترین سلاح ها را می سازد و در هر سال صدها میلیارد دلار اسلحه صادر می کند ، آیا برای انسانها ارزشی قائل است؟ این سلاح ها را برای چه هدف می سازد و صادر می کند؟ آیا برای رفاه مردم این سلاحها را می فروشند. حتما هدفشان از ساخت سلاح و صادرات آنها ، کشتار انسانهاست. کسانی که اسلحه ها را می سازند ، زمینه استفاده از آن را نیز ایجاد می کنند. ببینید در آفریقا چه خبر است؟ مردم را به جان هم می اندازند. اما تقریبا هیچ دولت آفریقایی اطلاعی از میزان معادنی که غربیها دارند به یغما می برند ، ندارد. ما با این مدل مدیریت جهان مخالفیم و فکر می کنیم که جهان متعلق به همه انسانهاست. همه حق دارند مرفه باشند و با برخورداری از آسایش ، امنیت و عدالت زندگی کنند.


خبرنگار: شما در مورد حقوق مردم صحبت کردید ، این در حالی است که خیلی از کشورهای اروپایی یا غربی در مورد قوانین حقوق بشر در ایران نظر مخالف دارند و می گویند که این قوانین مخالف حقوق بشر است. نظر شما در این زمینه چیست؟


دکتر احمدی نژاد: آیا می توانید یک کشور را نشان دهید که در آنجا حقوق بشر رعایت می شود؟ واقعا در ایتالیا حقوق بشر رعایت می شود؟ مردم اسیر چند تا حزب هستند و یک نظام انتخاباتی که مردم نمی توانند آن راتغییر دهند. فکر می کنم حقوق بشر یک آرمان مقدس و زیباست که همه باید برای رسیدن به آن به یکدیگر کمک کنیم. حقوق بشر ابزار تسلط و تخریب دیگران  نیست. آیا مردم آمریکا به واقع آزاد هستند و می توانند خارج از دو حزب موجود انتخاب دیگری داشته باشند؟ دولت آمریکا بیش از چهل هزار میلیارد دلار بدهی دارد . در واقع این بدهی از جیب مردم آمریکاست و آنها بدهکارند. آیا کسی خارج از این دو حزب می تواند دهها میلیارد دلار برای انتخابات هزینه کند و به ریاست جمهوری برسد؟ البته هیچ انسان مستقلی در آمریکا چنین پولی در اختیار ندارد. اختیارات مالی و رسانه ای فقط در اختیار دو حزب است . بله در یک حدودی ، آزادی های ابتدایی وجود دارد اما مردم آمریکا در تعیین سرنوشت خویش آزادی ندارند. در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. آزادی و عدالت، آرمانهای اصلی انسان هستند. در همه جا از جمله در ایران این مشکل وجوددارد.


خبرنگار: یک نویسنده ایتالیایی گفته است که در دموکراسی اروپایی شما هر چه دلتان می خواهد می توانید بگویید ولی هیچ کس اهمیتی به اظهارات شما نمی دهد.


دکتر احمدی نژاد: واقعا فریاد مردم به کجا می رسد؟ مردم اسپانیا ، یونان و ایتالیا، چقدر باید تظاهرات کنند و فریاد بزنند؟ این سیستم در کل دنیا باید تغییر کند و تغییر هم خواهد کرد. ما به دنبال این هدف هستیم. باید انسانها نجات پیدا کنند و همه حقیقتا آزاد شوند. حاکم کردن اراده انسانها مستلزم آزادی کامل و مطلق است. بزرگترین حزب های اروپا چند هزار بیشتر عضو ندارند. اینها اصلا ظرفیت پذیرش و پاسخگویی به دهها میلیون نفر جمعیت را ندارند اما حقوق بالاتری را برای خود می خواهند و همیشه آنها هستند که تصمیم می گیرند. این همان دموکراسی کنترل شده است. دموکراسی حقیقی هیچ جای دنیا هنوز پیاده نشده است. باید این اتفاق بیفتد و ان شاء الله به زودی خواهد افتاد.


خبرنگار: شما دوست آقای چاوز بودید. بنظر شما دولت مادورو می تواند در برابر این همه فشاری که روی دولت ونزوئلا وجود دارد، موفق به انجام کاری بشود؟


دکتر احمدی نژاد: شرایط آنجا بسیار سخت و پیچیده است و من برای مردم ونزوئلا و همه مردم آمریکای لاتین آرزوی سعادت ، رفاه و امنیت دارم.


خبرنگار: شما در مورد صلح جهان خیلی دارید فعالیت می کنید. الان تقریبا همه جوابهایم را با  سوالاتی که کردم داده اید اما می خواستم بیشتر توضیح دهید که بر سر راه برقراری صلح در سراسر جهان، چه مشکلاتی و موانعی وجود دارد؟


دکتر احمدی نژاد: ریشه مشکلات جامعه بشری در خودبرتر بینی یک عده خاص است که خود را صاحب حق بیشتری نسبت به دیگران می دانند و به خود حق می دهند که نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنند و برای دیگران تصمیم بگیرند. دیگران را نابود کنند یا ثروتهای آنان را به یغما ببرند. ما فکر می کنیم جهان با اراده هفت میلیارد انسان باید اداره شود و همه انسانها در مدیریت جهان مشارکت داشته باشند و این امر مستلزم دو اصل است یکی انسان جهانی و دیگری جهان انسانی. اندیشه و نگرش هفت میلیارد جمعیت روی زمین باید جهانی شود. یعنی فقط خود را نبینند بلکه همه را ببینند. همه را دوست داشته باشند. برای همه احترام قائل باشند. خوبیها را برای همه بخواهند. خودشان را اسیر جغرافیا و نژاد و مذهب نکنند. انسان خالص باشند. انسان در ابعاد جهانی ، کسی است که صلح و آرامش و امنیت و همه ارزشهای انسانی را برای همه می خواهد. از طرف دیگر ما نیازمند جهان انسانی هستیم. جهانی که همه انسانها از حقوقی مساوی برخوردار باشند. همه در مدیریت این جهان مشارکت کنند. آزادی ، عدالت ، کرامت انسانی و دوستی و امنیت برای همه باشد. امروز آزادی در اسارت است. خود آزادی اسیر و در انحصار یک عده از انسانهاست. یک عده قلیل در دنیا هرکاری دلشان بخواهد می کنند و اکثریت ملتها هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. آزادی و عدالت و احترام به طور یکسان برای همه وجود ندارد . این خواست و آرزوی همه انسانهاست.


خبرنگار: خیلی راحت نیست. خیلی سخت به نظر می رسد. زیرا تنفرها و جدایی ها بسیار زیاد شده است و عملی کردن این نگرش زیبا خیلی سخت است.


دکتر احمدی نژاد: باور به سخت بودن این کار ، محصول تلاش های همان یک اقلیت خود برتر بین است اما من مطمئن هستم که اراده هفت میلیارد انسان بر آنها غلبه خواهد کرد و این امر به زودی حادث خواهد شد. از همین الان می شود آن روز را دید.


خبرنگار: بر چه مبنایی این نظر را مطرح می کنید؟


دکتر احمدی نژاد: دهها نشانه برایتان می آورم که حاکی از حرکت به سمت این هدف است. مرزهای ساختگی بین انسانها و ملتها دارد برداشته می شود.  همه ملتها به راحتی دارند با هم ارتباط برقرار می کنند. ارزشهای انسانی دارد عمومیت پیدا می کند. همین الان من و شما چقدر راحت و بدون تعصب داریمبا هم حرف می زنیم. ما داریم به سرعت به سمت یکی شدن بشریت حرکت می کنیم و جهانی می شویم. الان شما هرجای دنیا بروید و ارزشهای انسانی را مطرح کنید ، مردم از شما حمایت می کنند. آیا در بین هفت میلیارد انسان می توانید انسانی را بیابید که از وضع موجود راضی باشد؟ همه خواهان تغییر هستند. وقتی هفت میلیارد می خواهند به سمت ارزشهای مشترک انسانی یعنی آزادی و عدالت ، تغییر اتفاق بیافتد، این اتفاق حتما خواهد افتاد و البته خیلی زود.


خبرنگار: یکی از مشکلات مهمی که این روزها در غرب مطرح است ، مشکل گرم شدن کره زمین است. نظر شما در این خصوص چیست زیرا گرم شدن کره زمین بزرگترین تهدید برای کره زمین است. آلودگی هوا یک مشکل جهانی است بویژه آنکه تهران یکی از آلوده ترین شهرهای دنیاست .


دکتر احمدی نژاد: درست است. البته شهرهای آلوده در دنیا بسیار زیاد هستند و کل محیط زیست دچار آسیب شده است. بیست و پنج درصده آلودگی ها را فقط آمریکا و بیست و پنج درصد را هم اروپا که کلا کمتر از یک میلیارد نفر جمعیت یعنی یک هفتم جهان هستند بوجود آورده اند. اینها آمار سازمان ملل است. این یک بی عدالتی بزرگ است. باید مسئولیت خود را بپذیرند. ایران هم باید مسئولیت خود را بپذیرد. فکر می کنم بعضی کارخانجات خودروسازی نباید مردم را فریب بدهند. ما خبر داشتیم بعضی شرکتهای خودروساز اروپایی و ژاپنی اطلاعات غلطی را در باره میزان آلودگی ناشی از فعالیت خود ارائه داده اند. من فکر می کنم اگر ما به عدالت و آزادی بازگردیم، می شود غول آلودگی را هم مهار کرد. یک عده ای دارند کل طبیعت را برای منافع شخصی خود تخریب می کنند در حالی که محیط زیست متعلق به همه انسانهاست و همه باید دست به دست هم بدیم و از آن مراقبت کنیم. کره زمین خانه پدری همه ماست و همه باید از آن مراقبت کنیم. راههای آن نیز روشن است. اگر یک زمانی لازم شد اینها ر توضیح خواهم داد. مشکل همان یک عده قلیل زیاده خواه و خودبرتربین هستند. سود تخریب محیط متعلق به یک اقلیت خاص است اما ضرر آن را همه مردم جهان باید تحمل کنند. این همان معادله غلطی است که باید درست شود.


خبرنگار: زنده باشید. واقعا از محبتی که به ما کردید ممنونیم .

۰ نظر ۰ موافق ۰ مخالف
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره من
طراحی شده توسط رضا