زان یار دلنوازم (پیش به سوی بهار)

در این وبلاگ دلنوشته ، سخنرانی و صوت مرتبط با دکتر احمدی نژاد گذاشته می شود

مصاحبه دکتر احمدی نژاد با روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا


متن مصاحبه در ادامه مطلب 

به گزارش دولت بهار، متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است.


خبرنگار : جناب آقای احمدی نژاد خیلی ممنون و سپاسگزارم بابت وقتی که در اختیار من و روزنامه کوریره دلاسرا گذاشتید و اگر اجازه دهید سوالم را با مسائل خارجی شروع می کنم . آقای ترامپ رئیس جدید جمهور آمریکا در این روزها به عربستان سعودی و اسرائیل(فلسطین اشغالی) سفر کرده است. این دو کشور در منطقه به عنوان دشمنان ایران شناخته می شوند. نظر شما در مورد سیاست خارجی آقای ترامپ چیست؟


دکتر احمدی نژاد : بسم الله الرحمن الرحیم . اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه


اجازه بدهید ابتدا به خوانندگان روزنامه شما و همه کسانی که از این گفت و گو مطلع خواهند شد، سلام عرض کنم. رفتارهای آقای ترامپ را باید در چارچوب سیاستهای نظام حاکم بر آمریکا تحلیل کرد . سیاستهای هیئت حاکمه آمریکا تسلط بر جهان و خاورمیانه است و آقای ترامپ هم همان سیاست را دنبال می کند . البته من فکر می کنم این دوره ای که آقای ترامپ شروع کردند ، دوره آخر است . ایشان می خواهد با ایجاد جنگ در مناطق مختلف دنیا ، اقتصاد ورشکسته آمریکا را نجات دهد اما نخواهد توانست.


خبرنگار : می خواهم منظورتان را از آخرین دوره بدانم . آیا آخرین دوره امپراتوری آمریکا در جهان است ؟


دکتر احمدی نژاد : آخرین باری است که از این حربه برای نجات اقتصاد آمریکا استفاده می شود. الان هیئت حاکمه آمریکا بیش از 40 هزار میلیارد دلار بدهی دارد و امکان ندارد با جنگ بتوانند این بدهی را تامین کنند . ضمن اینکه دست آمریکا برای همه ملتها رو شده و یک مقاومت جهانی انسانی در برابر سیاستهای آمریکا شکل گرفته است . دیگر اندیشه آمریکایی و اندیشه سرمایه داری جاذبه 70 سال قبل را ندارد . نظام کاپیتالیستی در دنیا شکست خورده و نتوانسته است به خواسته های به حق مردم پاسخ دهد . برای تحمیل خودش از زور استفاده می کند و هر نظام و امپراتوری که به این نقطه برسد ، کار او را باید پایان یافته تلقی کرد. تغییر وضع موجود یک خواست عمومی در سراسر جهان است. امروز اگر به مردم ایتالیا اجازه داده شود که آزادانه انتخاب کنند ، شما فکر می کنید که انتخابشان چه خواهد بود ؟ حتما وضع موجود را تغییر خواهند داد . تقریبا در همه کشورها همین طور است.


خبرنگار : این روزها می شود گفت که در سراسر دنیا این گونه است که مردم به صورت کلی از سیاست حاکمیت شان رضایتی ندارند و به خاطر همین است که شاید پوپولیسم دارد در دنیا خیلی رشد می کند . مثلا در ایتالیا دقیقا همین طوری است. این روزها در ایتالیا مردم خیلی از پوپولیسم حرف می زنند . در فرانسه نیز همین طور است. چون در واقع کسی پوپولیسم را پیش می برد که می خواهد جلوی آن حاکمیت سیاسی که مردم از آن راضی نیستند قرار بگیرد و مردم به طرفش جذب شوند . آیا شما هم در ایران خودتان را به عنوان کسی که در واقع وارد این پوپولیسم شد ، به رسمیت می شناسید ؟


دکتر احمدی نژاد : شما تایید کردید که مردم ناراضی هستند. من هم می گویم مردم ناراضی هستند . من معتقدم باید اراده مردم حاکم باشد و همین معنای دموکراسی است . وقتی مردم ناراضی هستند یعنی اراده آنها حاکم نیست . پس نظام سرمایه داری و دموکراسی کنترل شده نتوانسته اند رضایت مردم را تامین کنند . مرکز این کاپیتالیسم و دموکراسی کنترل شده آمریکاست و ساختارهای بین المللی الان دیگر مشروعیت لازم برای حمایت از سیستم آمریکا را ندارند.


خبرنگار : منظورشما از ساختارهای بین المللی چیست؟


دکتر احمدی نژاد : منظور من از ساختارهای بین المللی ، بانک جهانی ، صندوق پول ، سازمان ملل و سایر نظامات بین المللی است . اتحادیه هایی که آمریکا در آن عضو است . مثل گروه 7 و بقیه . اینها الان فاقد مشروعیت لازم هستند.


خبرنگار : یعنی مشروعیت شان را نزد مردم از دست داده اند ؟



دکتر احمدی نژاد : بله مردم قبولشان ندارند و فاقد مشروعیت هستند . دولت هایی که از سیاست های تجاوزگرانه آمریکا حمایت می کردند ، خودشان الان فاقد مشروعیت هستند . اقتصاد آمریکا در آستانه ورشکستگی کامل است . تازه در داخل آمریکا هم نارضایتی در اوج است . الان مرزها هم در عمل برداشته شده است . اول آمریکایی ها در یک نقطه دنیا مسئله درست می کردند اما در داخل مرزهایشان در امان بودند اما الان این طور نیست . الان اگر مشکلی درست کنند بلافاصله به داخل مرزهای آمریکا منتقل می شود . بر این اساس من معتقدم که دوره آقای ترامپ ، آخرین دوره است.


خبرنگار: و بعد چه اتفاقی می افتد ؟

دکتر احمدی نژاد : جهان به سمت نظم جدید می رود ، جایی که همه ملتها در مدیریت جهان مشارکت کنند . آنوقت آزادی ، عدالت ، رفاه و امنیت برای همه خواهد بود.


خبرنگار : در ایتالیا همه می دانند که نارضایتی وجود دارد و به همین خاطر ، بعضی از سیاستمداران از این نارضایتی مردم برای به قدرت رسیدن خودشان استفاده می کنند . برلوسکنی نمونه آنها بود که این کار را کرد . آیا شما هم خودتان را به عنوان یکی از پیشگامان پوپولیست در ایران به رسمیت می شناسید یا کلا این را نفی می کنید ؟


دکتر احمدی نژاد : ما اصلا دنبال قدرت نیستیم بلکه به دنبال اصلاح هستیم . ما آزادی ، عدالت و همه خوبیها را برای همه می خواهیم. مهم نیست ما کجا باشیم . به همین خاطر بوده است که ما حزبی نداریم.


خبرنگار : شما فرمودید که ترامپ آخرین مرحله و آخرین دوره از امپراطوری آمریکاست مخصوصا در این منطقه اما چه اتفاقی برای هم پیمانان آمریکا در منطقه می افتد مثل اسرائیل و عربستان سعودی ؟


دکتر احمدی نژاد : من فکر می کنم که به سمت شکل گیری دنیای جدیدی می رویم. خیلی از مرزها تغییر می کند ، منظور من مرزهای جغرافیایی نیست بلکه مرزهایی است که بین انسانها فاصله ایجاد کرده است . مرزهای نژادی ، ملیتی و مذهبی در حال از بین رفتن است و ما به سمتی می رویم که همه انسانها از حقوق مساوی برخوردار باشند. کسی خودش را برتر از دیگران نداند و به دنبال جنگ و اشغالگری نباشد.


خبرنگار : اگر به این مرحله برسیم به این معنایی که شما فرمودید و امپراتوری آمریکا در واقع از بین برود آیا آن روز مردم ایران دیگر مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نخواهند گفت؟


دکتر احمدی نژاد : شعار مردم ایران ، ابراز دشمنی با افراد نیست بلکه مخالفت با رفتارها و عملکردهای غلط دولت هاست. امپراتوری وقتی از بین برود ، دیگر موضوعیت ندارد . من مطمئن هستم اگر مردم ایتالیا هم برای اظهار نظر آزاد باشند ، با اشغالگری ، جنگ و تجاوز مخالفت خواهند کرد.


خبرنگار : بنابراین به اعتقاد شما دیگر واقعا نیازی به گفتن این شعار نیست ؟


دکتر احمدی نژاد : وقتی یک عمل زشتی تکرار نشود، دیگر ضرورتی به شعار نیست.


خبرنگار : شما به عنوان فردی که در دوره ریاست جمهوری سخنان محکمی گفتید ، در خاطره مردم ثبت شدید . برای مثال صحبتی که در مورد هولوکاست کردید به خوبی در اذهان باقی مانده است . آیا فکر می کنید الان روش بیان تفکرتان تغییر کرده است؟


دکتر احمدی نژاد : اصولا جهان در حال تغییر است . مناسبات امروز با مناسبات ده سال پیش متفاوت است، منتها ما با جنگ ، تجاوز و اشغالگری همچنان مخالفیم . من آن زمان سعی کردم با طرح چند سوال ، افکار عمومی را با رفتار نظام سلطه که مردم کل جهان را به اسارت گرفته آشنا کنم. آن کار مربوط به آن زمان بود که انجام شد و اکثریت مردم اروپا هم با نظرات من همراهی کردند.


خبرنگار : بنابراین امروز شما دیگر این حرفها را تکرار نمی کنید؟


دکتر احمدی نژاد : اکنون مباحث جدید و بسیار مهمتری مطرح است.


خبرنگار : می خواهید بگویید که آن موقع دوره برخورد بود و الان دوره آشتی است ؟


دکتر احمدی نژاد : نه ! کار زشت ، همیشه زشت است . امروز کل ملتها به این نتیجه رسیده اند که به نظم جدیدی نیاز دارند و این ادامه مسیر قبلی است . آن سوالها مثالهایی بود برای اینکه مردم دنیا متوجه ظالمانه بودن نظم موجود شوند . الان 12 سال جلو رفته ایم ، بنابراین حرفهای مهمتر و جدیدتری در جهت مشارکت همه ملتها در مدیریت جهان ، ساختن دنیای جدید و آزادی، صلح ، امنیت ، عدالت و رفاه برای همه ملتها مطرح است .


خبرنگار : یعنی می خواهید بگویید که در این دنیای جدید دیگر نباید نگران امپراتوری آمریکا باشیم و دنیا محل آرامی برای همه خواهد بود ؟


دکتر احمدی نژاد : بله ، همه انسانها دارای حقوق یکسان خواهند بود . دیگر تجاوز و چپاولی نیست.


خبرنگار : این اتفاق چه وقتی حادث خواهد شد ؟


دکتر احمدی نژاد : خیلی زود . به سرعت داریم به سمت آن حرکت می کنیم . یادتان باشد انرژی های متراکم اجتماعی ، یکباره آزاد می شود . وقتی مردم یک چیزی را بخواهند حتما محقق می شود . آن سوالی که از شما در خصوصی نارضایتی ملت ها از وضع موجود کردم ناظر به این مساله است که همه ملتها خواهان نظم جدیدی هستند، پس محقق خواهد شد.


خبرنگار : من در صحبت های گذشته شما شنیده بودم که امام زمان ظهور خواهد کرد . آیا در این نظام امام زمان هم حاضر خواهند بود ؟


دکتر احمدی نژاد : حتما جهان به سمت ظهور ایشان در حال حرکت است . ایشان به اتفاق حضرت مسیح می آیند . ما نیازمند انسانهای صالح هستیم ، کسانی که نماد اراده مردم باشند و اصلا خود مردم باشند . الان شما چه حسی نسبت به حضرت مسیح دارید؟ از او می ترسید؟ او را غریبه می دانید یا آنکه او را در قلب خودتان حس می کنید و دوستی مهربان می دانید؟ او اصلا بدی کسی را نمی خواهد و برای قدرت و ثروت تلاش نمی کند. او سعادت همه را می خواهد . عاشق همه است و می خواهد مهربانی را گسترش دهد . می خواهد جنگ و تجاوز و کینه را ریشه کن کند . امام زمان از همان جنس است و بزرگتر . با هم هستند و برای کمک به مردم می آیند . هر کس طالب عدالت باشد، در واقع آنها را می خواهد . کسی که خواهان آزادی و مهربانی است، در واقع آنها را می خواهد. با حاکمان موجود جهان چنین چیزهایی به دست نیامده است . مهم این است که ما آزادی، عدالت و مهربانی را بخواهیم.


خبرنگار : دو سوال دیگر می پرسم و بیش از این مزاحمتان نمی شوم . گفتید که دولتها باعث رضایت مردم نمی شوند . آیا به نظر شما در این منطقه یا هر جا ، دولت یا قدرتی هست که از نظر شما به مردمش احترام می گذارد ؟ شاید تیپ مثلا خانم آنگلا مرکل یا کسی در ونزوئلا یا در همین منطقه کسی یا دولتی هست ؟


دکتر احمدی نژاد: بله افرادی هستند که احترام بگذارند، اما با حرفی که من می زنم تفاوت دارد. احترام به یک نفر به منزله احترام به استعدادها و شخصیت یک نفر، به آزادی و اراده یک انسان است. مطمئن باشید مردم آن کشورهایی هم که شما اسم بردید راضی نیستند. این نظام سرمایه داری و دموکراسی کنترل شده نتوانسته اند سعادت مردم را تامین کنند. خیلی روشن است که شکست خوردند همانطور که کمونیسم نتوانست و رفت اینها هم خواهندرفت .


خبرنگار: یعنی می فرمایید فقط مدل جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند؟

دکتر احمدی نژاد: نه من اصلا همه دنیا را با هم دارم می گویم ایران هم جزئی از آن است و فرقی نمی کند. همه جا باید اراده مردم حاکم باشد.


خبرنگار: آیا این همان کمونیسم نیست؟


دکتر احمدی نژاد: اسم گذاری ، باعث انحراف از حقیقت اندیشه ها می شود. تعریف قالبی از یک اندیشه ، بعضا آن را منفی می سازد. ما فکر می کنیم که مشکلات در همه جای دنیا کم و بیش وجود دارد اما این مشکلات در بسیاری از مناطق جهان ، نیاز به یک نظم جدید را مورد تاکید قرار می دهد. مهم این نیست که بر روی آن چه اسمی گذاشته می شود. از مفاهیمی مانند پست مدرن، نئولیبرالیسم و نظایر آن استفاده می کنند. آنچه مهم است، محتوای اندیشه است نه نامی که بر آن گذاشته می شود.


خبرنگار: شما در دوره ای که رییس جمهور بودید گفتید به مردم کمک می کنید وبه آنها پول می دهید و به این وسیله در واقع سوبسیدهایشان را به خودشان دادید. این کمک کردن به مردم خیلی خوب است هرچند مردم این را پوپولیسم می نامند ولی شما به صورت اسمی قبول ندارید، ترامپ هم الان همین حرف را می زند و می گوید می خواهم به مردم کمک کنم. بله، ترامپ هم قطعا نمی تواند به بسیاری از قولهایی که به مردم داده است ، عمل کند زیرا صحبت کردن در مورد ایده آل ها بسیار خوب و شیرین است اما رسیدن و عمل کردن به آن ها در واقعیت خیلی سخت است آیا اینطور فکر نمی کنید؟


دکتر احمدی نژاد: “کمک” ، واژه درستی نیست! ثروت های خدادادی متعلق به خود مردم است اما دولت ها این را در انحصار خودشان گرفته اند! من از شما سوال می کنم؟ خدا کره زمین را برای چه کسانی خلق کرده است؟ برای یک عده خاص یا برای همه انسانها ؟ من فکر می کنم این مردم هستند که باید ثروت های سرزمینی را مدیریت کنند. یک سئوال دیگر این است که آیا دولت ها به مردم آزادی می دهند یا خدا مردم را آزاد خلق کرده است؟ روشن است که دولت ها آزادی را محدود می کنند و سپس بر سر محدوده آزادی به مباحثه می پردازند! در حالی که آزادی متعلق به انسان هاست. همه انسان ها باید آزاد باشند و من فکر می کنم که انسانها مالک ثروت، آزادی، و قدرت هستند و دولت ها مردم را از این اختیار محروم و آنها را محدود می کنند.


خبرنگار: بله دولتها مردم را محدود می کنند و دولت شما و همه دولتها این کار را کردند.


دکتر احمدی نژاد: دولت ما البته این کار را نکرد ولی هر کس این کار را بکند غلط است .حرف های من جغرافیای خاصی ندارد. همه جهان این طور است. اینها مشکلات جهان امروز بشر است همه جا هست کم و زیاد دارد.


خبرنگار: شما گفتید ترامپ آخرین دوره است . اگر خانم کلینتون انتخاب می شد جور دیگری بود؟


دکتر احمدی نژاد: فرقی نمی کرد، خانم کلینتون هم می آمد باید سراغ جنگ می رفت! ولی چون شخصیت زن برای جنگ مناسب نیست، آقای ترامپ آمد . تصمیمات را کسان دیگری در آمریکا می گیرند.


خبرنگار: منظورتان این است که ژنرال های پنتاگون و …


دکتر احمدی نژاد: یک شورای چند ده نفره در پشت صحنه آمریکا وجود دارد که تصمیمات کلان را اتخاذ می کند و ملکه انگلیس هم در آن شورا حضور دارد. اعضای این شورا ناشناخته هستند و افراد کمی از وجود این شورا ، اطلاع دارند.


خبرنگار: بنابراین ملکه انگلیس هم بخشی از آن است؟


دکتر احمدی نژاد: بله ، بخشی از نظم جهانی هستند. در واقع این ها مرکز نظم فعلی جهان هستند.


خبرنگار: به نظر می رسد بعد از رئیس جمهوری تان ، مذهبی تر شده اید.


دکتر احمدی نژاد: بلاخره سن بالا می رود و چهره ها تغییر می کند. البته رسانه ها ، آن تصویری که خودشان می خواهند ، از افراد منتشر می کنند و این هم از چیزهایی است که باید تغییر کند.


خبرنگار: خبر جعلی می دهند؟

دکتر احمدی نژاد: نه، آن ها دوست دارند دنیا را به شکلی که خودشان می خواهند اداره کنند پس شخصیت ها را هم باید آن جوری که خودشان می خواهند تعریف و ترسیم کنند.


خبرنگار: از شما صمیمانه متشکرم

دکتر احمدی نژاد: موفق باشید

۰ نظر ۰ موافق ۰ مخالف
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره من
طراحی شده توسط رضا